Документ z0382-99, втратив чинність, поточна редакція — Втрата чинності від 05.05.2010, підстава - z0293-10


     3.7 Вимоги    щодо    допустимих    значень     неіонізуючого 
електромагнітного випромінювання: - напруженість електромагнітного поля на відстані 50 см
навкруги ВДТ за електричною складовою не повинна перевищувати:
у діапазоні частот 5 кГц - 2 кГц - 25 В/м,
у діапазоні частот 2 кГц - 400 кГц - 2,5 В/м;
- щільність магнітного потоку не повинна перевищувати:
у діапазоні частот 5 кГц - 2 кГц - 250 нТл,
у діапазоні частот 2 кГц - 400 кГц - 25 нТл;
- поверхневий електростатичний потенціал не повинен
перевищувати 500 В; - потужність дози рентгенівського випромінювання на відстані
5 см від екрану та інших поверхонь ВДТ не повинна перевищувати
100 мкР/год. 3.8 Вимоги до клавіатури: - виконання клавіатури у вигляді окремого пристрою з
можливістю вільного переміщення; - наявність опорного пристрою, який дає змогу змінювати кут
нахилу клавіатури в межах від 5 град. до 15 град. і виготовлений з
матеріалу з великим коефіцієнтом тертя, що перешкоджає його
переміщенню; - висота на рівні переднього ряду не більше 15 мм; - виділення кольором та місцем розташування окремих груп
клавіш; - наявність заглиблень посередині клавіш; - однаковий хід всіх клавіш з мінімальним опором натисканню
0,25 Н та максимальним - не більше 1,5 Н; - виділення кольором на клавішах символів різних алфавітів
(англійського, українського або російського).
4. Вимоги до розміщення устаткування та організації
робочих місць
4.1 Вимоги до організації робочого місця користувача ЕОМ
4.1.1 Організація робочого місця користувача відеотерміналу
та ЕОМ повинна забезпечувати відповідність усіх елементів робочого
місця та їх розташування ергономічним вимогам ГОСТ 12.2.032 "ССБТ.
Рабочее место при выполнении работ сидя. Общие эргономические
требования"; характеру та особливостям трудової діяльності. 4.1.2 Площа, виділена для одного робочого місця з
відеотерміналом або персональною ЕОМ, повинна складати не менше
6 кв.м, а обсяг - не менше 20 куб.м. 4.1.3 Робочі місця з відеотерміналами відносно світлових
прорізів повинні розміщуватися так, щоб природне світло падало
збоку, переважно зліва. 4.1.4 При розміщенні робочих місць з відеотерміналами та
персональними ЕОМ необхідно дотримуватись таких вимог: - робочі місця з відеотерміналами та персональними ЕОМ
розміщуються на відстані не менше 1 м від стін зі світловими
прорізами; - відстань між бічними поверхнями відеотерміналів має бути не
меншою за 1,2 м; - відстань між тильною поверхнею одного відеотермінала та
екраном іншого не повинна бути меншою 2,5 м; - прохід між рядами робочих місць має бути не меншим 1 м. Вимоги цього пункту щодо відстані між бічними поверхнями
відеотерміналів та відстані між тильною поверхнею одного
відеотерміналу та екраном іншого враховуються також при розміщенні
робочих місць з відеотерміналами та персональними ЕОМ в суміжних
приміщеннях, з урахуванням конструктивних особливостей стін та
перегородок. 4.1.5 Організація робочого місця користувача ЕОМ повинна
забезпечувати відповідність усіх елементів робочого місця та їх
розташування ергономічним вимогам відповідно до ГОСТ 12.2.032-78
"ССБТ. Рабочее место при выполнении работ сидя. Общие
эргономические требования", з урахуванням характеру та
особливостей трудової діяльності. 4.1.6 Конструкція робочого місця користувача відеотерміналу
(при роботі сидячи) має забезпечувати підтримання оптимальної
робочої пози з такими ергономічними характеристиками: ступні ніг -
на підлозі або на підставці для ніг; стегна - в горизонтальній
площині; передпліччя - вертикально; лікті - під кутом 70 - 90
град. до вертикальної площини; зап'ястя зігнуті під кутом не
більше 20 град. відносно горизонтальної площини, нахил голови -
15 - 20 град. відносно вертикальної площини. 4.1.7 Якщо користування відеотерміналом та персональною ЕОМ є
основним видом діяльності, то вказане обладнання розміщується на
основному робочому столі, як правило, з лівого боку. 4.1.8 Якщо використання відеотерміналу та персональної ЕОМ є
періодичним, то устаткування, як правило, розміщується на
приставному столі, переважно з лівого боку від основного робочого
столу. Кут між поздовжніми осями основного та приставного столів
має бути 90 - 140 град. 4.1.9 Якщо використання відеотерміналу та персональної ЕОМ є
періодичним, то дозволяється обладнувати в приміщенні, що
відповідає вимогам даних Правил, окремі робочі місця колективного
користування з відеотерміналом та персональною ЕОМ. 4.1.10 Висота робочої поверхні столу для відеотерміналу має
бути в межах 680 - 800 мм, а ширина - забезпечувати можливість
виконання операцій в зоні досяжності моторного поля. Рекомендовані розміри столу: висота - 725 мм, ширина - 600 -
1400 мм, глибина - 800 - 1000 мм. 4.1.11 Робочий стіл для відеотерміналу повинен мати простір
для ніг висотою не менше 600 мм, шириною не менше 500 мм, глибиною
на рівні колін не менше 450 мм, на рівні витягнутої ноги - не
менше 650 мм. 4.1.12 Робочий стіл для відеотерміналу, як правило, має бути
обладнаним підставкою для ніг шириною не менше 300 мм та глибиною
не менше 400 мм, з можливістю регулювання по висоті в межах 150 мм
та кута нахилу опорної поверхні - в межах 20 град. Підставка
повинна мати рифлену поверхню та бортик на передньому краї
заввишки 10 мм. 4.1.13 Застосування підставки для ніг тими, у кого ноги не
дістають до підлоги, коли робоче сидіння знаходиться на висоті,
потрібній для забезпечення оптимальної робочої пози відповідно до
пункта 4.1.6, є обов'язковим. 4.1.14 Робоче сидіння (сидіння, стілець, крісло) користувача
відеотерміналу та персональної ЕОМ повинно мати такі основні
елементи: сидіння, спинку та стаціонарні або знімні підлокітники. У конструкцію сидіння можуть бути введені додаткові елементи,
що не є обов'язковими: підголовник та підставка для ніг. 4.1.15 Робоче сидіння користувача відеотерміналу та
персональної ЕОМ повинно бути підйомно-поворотним, таким, що
регулюється за висотою, кутом нахилу сидіння та спинки, за
відстанню спинки до переднього краю сидіння, висотою
підлокітників. 4.1.16 Регулювання кожного параметра має бути незалежним,
плавним або ступінчатим, мати надійну фіксацію. Хід ступінчатого регулювання елементів сидіння має становити
для лінійних розмірів 15 - 20 мм, для кутових - 2 - 5 град. Зусилля під час регулювання не повинні перевищувати 20 Н. 4.1.17 Ширина та глибина сидіння повинні бути не меншими за
400 мм. Висота поверхні сидіння має регулюватися в межах
400 - 500 мм, а кут нахилу поверхні - від 15 град. вперед до
5 град. назад. 4.1.18 Поверхня сидіння має бути плоскою, передній край -
заокругленим. 4.1.19 Висота спинки сидіння має становити 300+-20 мм,
ширина - не менше 380 мм, радіус кривизни в горизонтальній
площині - 400 мм. Кут нахилу спинки повинен регулюватися в межах
0 - 30 град. відносно вертикального положення. Відстань від спинки
до переднього краю сидіння повинна регулюватись у межах
260 - 400 мм. 4.1.20 Для зниження статичного напруження м'язів рук
необхідно застосовувати стаціонарні або знімні підлокітники
довжиною не менше 250 мм, шириною - 50 - 70 мм, що регулюються по
висоті над сидінням у межах 230+-30 мм та по відстані між
підлокітниками в межах 350 - 500 мм. 4.1.21 Поверхня сидіння, спинки та підлокітників має бути
напівм'якою, з неслизьким, ненаелектризовуючим, повітронепроникним
покриттям та забезпечувати можливість чищення від бруду. 4.1.22 Екран відеотермінала та клавіатура мають
розташовуватися на оптимальній відстані від очей користувача, але
не ближче 600 мм, з урахуванням розміру алфавітно-цифрових знаків
та символів. Відстань від екрана до ока працівника повинна складати: при розмірі екрану по діагоналі 35/38 см (14"/15") -- 600 - 700 мм
43 см (17") --------- 700 - 800 мм 48 см (19") --------- 800 - 900 мм 53 см (21") --------- 900 - 1000 мм
4.1.23 Розташування екрану відеотерміналу має забезпечувати
зручність зорового спостереження у вертикальній площині під кутом
+-30 град. від лінії зору працівника. 4.1.24 Клавіатуру слід розміщувати на поверхні столу або на
спеціальній, регульовуваній за висотою, робочій поверхні окремо
від столу на відстані 100 - 300 мм від краю, ближчого до
працівника. Кут нахилу клавіатури має бути в межах 5 - 15 град. 4.1.25 Робоче місце з відеотерміналом слід оснащувати
пюпітром (тримачем) для документів, що легко переміщується. 4.1.26 Пюпітр (тримач) для документів повинен бути рухомим та
встановлюватись вертикально (або з нахилом) на тому ж рівні та
відстані від очей користувача ЕОМ, що і відеотермінал. 4.1.27 Розміщення принтера або іншого пристрою
введення-виведення інформації на робочому місці має забезпечувати
добру видимість екрану відеотермінала, зручність ручного керування
пристроєм введення-виведення інформації в зоні досяжності
моторного поля: по висоті 900 - 1300 мм, по глибині 400 - 500 мм. 4.1.28 Під матричні принтери потрібно підкладати вібраційні
килимки для гасіння вібрації та шуму. 4.1.29 При потребі високої концентрації уваги під час
виконання робіт з високим рівнем напруженості суміжні робочі місця
з відеотерміналами та персональними ЕОМ необхідно відділяти одне
від одного перегородками висотою 1,5 - 2 м. 4.1.30 Організація робочого місця, яке передбачає
використання ЕОМ для управління технологічним обладнанням (станки
з програмним управлінням, роботизовані технологічні комплекси,
обладнання для гнучкого автоматизованого виробництва тощо),
повинна передбачати: - достатній простір для людини-оператора; - вільну досяжність органів ручного управління в зоні
моторного поля: відстань по висоті - 900 - 1330 мм, по глибині -
400 - 500 мм; - розташування екрана відеотермінала в робочій зоні, яке
забезпечувало б зручність зорового спостереження у вертикальній
площині під кутом плюс-мінус 30 град. від лінії зору оператора, а
також зручність використання відеотермінала під час коригування
керуючих програм одночасно з виконанням основних виробничих
операцій; - відстань від екрана до ока працівника повинна відповідати
вимогам пункту 4.1.22; - можливість повертання екрана відеотермінала навколо
горизонтальної та вертикальної осі.
4.2 Вимоги до організації робочого місця
з обслуговування, ремонту та налагодження ЕОМ
4.2.1 Організація робочого місця з обслуговування, ремонту та
налагодження ЕОМ повинна забезпечувати відповідність усіх
елементів робочого місця та їх розташування ергономічним вимогам
відповідно до ГОСТ 12.2.032-78 "ССБТ. Рабочее место при выполнении
работ сидя. Общие эргономические требования", характеру та
особливостей трудової діяльності. 4.2.2 Площа робочого місця з обслуговування, ремонту та
налагодження ЕОМ має бути не меншою 10 кв.м, робочі місця повинні
бути відокремлені одне від одного перегородками. 4.2.3 Робоче місце з обслуговування, ремонту та налагодження
ЕОМ повинно перебувати на відстані не менше 1 м від приладів
опалення. 4.2.4 Настили (кришки) робочих столів або стендів мають бути
вкриті струмонепровідними матеріалами та не мати металевої
обшивки. 4.2.5 Робоче місце з обслуговування, ремонту та налагодження
ЕОМ має бути обладнане пристроєм, що забезпечує зберігання та
розміщення інструменту та матеріалів, потрібних для виконання
робіт, а також збирання відходів виробництва. 4.2.6 Робоча поверхня столів, а також поверхня ящиків для
зберігання інструменту повинна бути вкрита гладеньким матеріалом,
що легко може бути помитий. 4.2.7 Робочі місця з обслуговування, ремонту та налагодження
ЕОМ, на яких може проводитися паяння, зачищення ізоляції проводів
обпалюванням, крім того, повинні відповідати вимогам СП 952-72,
або ж робота на них має виконуватися з використанням
електроінструменту (паяльника) з обладнаним відсмоктувачем. 4.2.8 За недостатнього загального освітлення робоче місце з
обслуговування, ремонту та налагодження ЕОМ повинно бути обладнане
місцевим освітленням (стаціонарним або переносним). 4.2.9 На робочому місці з обслуговування, ремонту та
налагодження ЕОМ мають бути передбачені штепсельні гнізда та
електророзетки для підключення електроінструменту на напругу 12 В
і 36 В, підставки для паяльника з лотком, який запобігав би
попаданню припою, флюсу та нагару на поверхню столу. 4.2.10 Для підключення ЕОМ, устаткування для обслуговування,
ремонту та налагодження ЕОМ до електромережі на робочому столі або
стенді має бути змонтований в зручному та безпечному місці, що
закривається, електрощит із електроізоляційного матеріалу. 4.2.11 Над гніздами електрощита має бути чітко вказана
номінальна напруга, а також зроблені написи, що відповідають
включеному та відключеному положенню комутаційних пристроїв та
клемі "земля". 4.2.12 Захисні засоби (діелектричні рукавиці, ізолювальні
підставки, інструмент з ізольованими ручками тощо) мають бути
наявними на підприємстві в достатній кількості згідно з чинними
нормативами та задовольняти вимоги ПТЕ, ПБЕ ( z0093-98 ) та ПВЕ. 4.2.13 Ізолювальні засоби захисту необхідно зберігати в
спеціально відведеному місці та періодично проводити їх
випробування в установлені терміни згідно з чинними правилами
користування засобами захисту, що застосовуються в
електроустановках.
5. Вимоги безпеки під час експлуатації, обслуговування,
ремонту та налагодження ЕОМ
5.1 Вимоги безпеки під час експлуатації ЕОМ
5.1.1 Користувачі ЕОМ повинні слідкувати за тим, щоб
відеотермінали, ЕОМ, периферійні пристрої ЕОМ та устаткування для
обслуговування, ремонту та налагодження ЕОМ були справними і
випробуваними відповідно до чинних нормативних документів. 5.1.2 Щоденно перед початком роботи необхідно проводити
очищення екрану відеотерміналу від пилу та інших забруднень. 5.1.3 Під час виконання робіт на ЕОМ необхідно дотримуватись
режимів праці та відпочинку згідно з вимогами розділу 6. 5.1.4 Після закінчення роботи відеотермінал та персональна
ЕОМ повинні бути відключені від електричної мережі. 5.1.5 У разі виникнення аварійної ситуації необхідно негайно
відключити відеотермінал та ЕОМ від електричної мережі. 5.1.6 При використанні з ЕОМ та відеотерміналами лазерних
принтерів потрібно дотримуватись вимог Санітарних норм та правил
устрою та експлуатації лазерів N 5804-91, затверджених
Міністерством охорони здоров'я СРСР в 1991 р. 5.1.7 При потребі, для захисту від електромагнітних,
електростатичних та інших полів можуть застосовуватися спеціальні
технічні засоби, що мають відповідний сертифікат або
санітарно-гігієнічний висновок акредитованих органів щодо їх
захисних властивостей. 5.1.8 Є неприпустимими такі дії: - виконання обслуговування, ремонту та налагодження ЕОМ
безпосередньо на робочому місці користувача ЕОМ; - зберігання біля відеотермінала та ЕОМ паперу, дискет, інших
носіїв інформації, запасних блоків, деталей тощо, якщо вони не
використовуються для поточної роботи; - відключення захисних пристроїв, самочинне проведення змін у
конструкції та складі ЕОМ, устаткування або їх технічне
налагодження; - робота з відеотерміналами, в яких під час роботи
з'являються нехарактерні сигнали, нестабільне зображення на екрані
тощо; - праця на матричному принтері зі знятою (трохи піднятою)
верхньою кришкою.
5.2 Вимоги безпеки під час обслуговування, ремонту та
налагодження ЕОМ
5.2.1 Монтаж, обслуговування, ремонт та налагодження ЕОМ,
заміна деталей, пристроїв, блоків повинні здійснюватись тільки при
повному відключенні живлення. Забороняється з'єднувати та роз'єднувати кабелі при
підключеній напрузі. 5.2.2 У тих випадках, коли монтаж, обслуговування, ремонт та
налагодження ЕОМ або її пристроїв, блоків при відключеному
живленні неможливі, виконання цих робіт допускається за умови
додержання таких вимог: - устаткування, допоміжна апаратура та прилади повинні бути
заземлені; - роботи виконуються не менше ніж двома працівниками; - працівники повинні виконувати роботу інструментом з
ізольованими ручками, стоячи на діелектричному килимку, або бути в
діелектричних калошах. 5.2.3 Засоби захисту та інструмент необхідно щоразу перед
застосуванням оглянути і при виявленні несправностей негайно
заміняти. Користування несправними захисними засобами та інструментом є
неприпустимим. 5.2.4 Під час виконання ремонтних робіт слід користуватись
електроінструментом, напруга живлення якого не перевищує 36 В. 5.2.5 Особам, що виконують ремонтні роботи, забороняється
працювати з ручним годинником, що має металевий браслет. 5.2.6 Ремонтувати або настроювати відеотермінал під напругою
дозволяється тільки в тих випадках, коли іншим способом виконати
роботу неможливо. При цьому необхідно виконувати роботу відповідно
до пункту 5.2.2 та працювати тільки однією рукою, уникаючи
доторкання до струмовідних частин відеотерміналу. 5.2.7 Перед заміною кінескопу, блоків та деталей
відеотерміналу, а також перед підключенням вимірювальної апаратури
(за винятком випадків перевірки напруги або осцилограм за
допомогою спеціальних щупів), необхідно вимкнути живлення
відеотерміналу та за допомогою інструменту з ізолюючими ручками
зняти залишковий заряд з конденсаторів фільтрів випрямлювачів та
другого анода кінескопа. 5.2.8 Ремонт відеотермінала без футляра, а також усі види
робіт з відкритим кінескопом повинні проводитися в захисних
окулярах або масці. 5.2.9 Паяння деталей повинно проводитись відповідно до
СП 952-72. 5.2.10 Промивання і знежирення деталей, блоків, плат повинні
проводитись за допомогою етилового спирту або спеціальних
негорючих промивних рідин. 5.2.11 Промивання, знежирення деталей, блоків і плат повинно
проводитись в окремому приміщенні у спеціально обладнаних шафах з
місцевою витяжною вентиляцією у вибухопожежобезпечному виконанні
при швидкості руху повітря в робочій зоні 0,7 м/хв. Промивати,
знежирювати деталі, блоки, плати дозволяється тільки при працюючій
вентиляції. Приміщення, де здійснюється промивання і знежирення деталей,
повинно бути забезпечене протипожежними засобами за узгодженням з
органами державного пожежного нагляду. На дверях цих приміщень повинні бути знаки "Забороняється
користуватися відкритим полум'ям" та "Забороняється палити" згідно
з ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности". 5.2.12 Ванна для промивання повинна бути виготовлена з
матеріалу, що не утворює іскор. 5.2.13 Зберігання рідин, що застосовуються для промивання, на
робочих місцях дозволяється тільки в кількості, потрібній протягом
робочої зміни, в металевій зачиненій тарі з матеріалу, що не
утворює іскор, у вогнестійкій шафі, обладнаній витяжною
вентиляцією. 5.2.14 Зливання відходів промивання повинно проводитись у
спеціальні резервуари, які б забезпечували вибухо- та
пожежобезпечне зберігання. Зливання відходів промивання в каналізацію забороняється. 5.2.15 Порожню тару необхідно звільняти від залишків
промивної рідини шляхом промивання гарячою водою зі спеціальними
мийними засобами. 5.2.16 Працівникам, що виконують обслуговування, ремонт та
налагодження ЕОМ, не дозволяється: - працювати поблизу відкритих струмовідних частин (крім
випадків, обумовлених пунктами 5.2.2 та 5.2.5 цих Правил); - залишати без догляду увімкнуте в мережу живлення
устаткування, прилади, що використовуються при проведенні робіт; - залишати на устаткуванні, приладах запобіжники, з'єднувачі,
провід, залишки флюсу, припою тощо; - розміщувати на одному робочому столі (місці) два або більше
увімкнутих в мережу живлення відеотермінали з знятими футлярами; - проводити всередині відеотермінала операції, що виконуються
тільки двома руками, без попереднього вимкнення відеотермінала з
мережі живлення та зняття залишкових зарядів з конденсаторів
фільтрів випрямлячів та другого анода кінескопа.
6. Режим праці та відпочинку
6.1 Режим праці та відпочинку тих, хто працює з ЕОМ,
визначається в залежності від виконуваної роботи відповідно до
ДСанПіН 3.3.2-007-98. 6.2 Залучення жінок до робіт у нічний час є неприпустимим, за
винятком випадків, обумовлених статтею 175 Кодексу законів про
працю України ( 322-08 ). 6.3 Якщо проводиться психологічне розвантаження працівників,
що виконують роботи з застосуванням ЕОМ, то воно повинно
проводитись у спеціально обладнаних приміщеннях (кімната
психологічного розвантаження) під час регламентованих перерв, або
наприкінці робочого дня - відповідно до методики проведення
психофізіологічного розвантаження, викладеної в додатку 9 до
ДСанПіН 3.3.2-007-98.
7. Вимоги до виробничого персоналу
7.1 Усі працівники, які виконують роботи, пов'язані з
експлуатацією, обслуговуванням, налагодженням та ремонтом ЕОМ,
підлягають обов'язковому медичному огляду - попередньому під час
оформлення на роботу та періодичному на протязі трудової
діяльності - в порядку, з періодичністю та медичними
протипоказаннями відповідно до Положення про медичний огляд
працівників певних категорій, затвердженого наказом Міністерства
охорони здоров'я України від 31 березня 1994 року N 45
( z0136-94 ) і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України
21.06.94 за N 136/345, та ДСанПіН 3.3.2-007-98. 7.2 Посадові особи та спеціалісти, інші працівники
підприємств, які організовують та виконують роботи, пов'язані з
експлуатацією, профілактичним обслуговуванням, налагодженням та
ремонтом ЕОМ, проходять підготовку (підвищення кваліфікації),
перевірку знань з охорони праці, даних Правил та питань пожежної
безпеки, а також інструктажі в порядку, передбаченому Типовим
положенням про навчання з питань охорони праці, затвердженим
наказом Держнаглядохоронпраці 17.02.99 N 27 ( z0248-99 ),
зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 21.04.99 за
N 248/3541, Типовим положенням про спеціальне навчання,
інструктажі та перевірку знань з питань пожежної безпеки на
підприємствах, в установах та організаціях України ( z0308-94 ) і
Переліком посад, при призначенні на які особи зобов'язані
проходити навчання і перевірку знань з питань пожежної безпеки та
порядком її організації, затвердженими наказом МВС України від
17.11.94 N 628 ( z0307-94 ), зареєстрованими в Міністерстві
юстиції України 22.12.94 за N 307/517. 7.3 До роботи безпосередньо на ЕОМ допускаються особи, які не
мають медичних протипоказань. 7.4 Працівники, що виконують роботи з профілактичного
обслуговування, налагодження і ремонту ЕОМ при включеному
живленні, та при інших роботах, передбачених Переліком робіт з
підвищеною небезпекою, затвердженим наказом Держнаглядохоронпраці
від 30.11.93 N 123 ( z0196-93 ), зареєстрованим в Міністерстві
юстиції України 23.12.93 за N 196, зобов'язані проходити попереднє
спеціальне навчання та один раз на рік перевірку знань відповідних
нормативних актів з охорони праці. 7.5 Допускати до роботи осіб, що в установленому порядку не
пройшли навчання, інструктаж та перевірку знань з охорони праці та
пожежної безпеки, забороняється. 7.6 Забороняється допускати осіб, молодших 18 років, до
самостійних робіт в електроустановках та на електрообладнанні під
час профілактичного обслуговування, налагодження, ремонту ЕОМ та
при інших роботах, передбачених Переліком важких робіт і робіт із
шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється
застосовування праці неповнолітніх, затвердженим наказом
Міністерства охорони здоров'я України від 31.03.94 N 46
( z0176-94 ), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України
28.07.94 за N 176/385. 7.7 До робіт з обслуговування, налагодження та ремонту ЕОМ
допускаються особи, що мають кваліфікаційну групу з електробезпеки
не нижче III. 7.8 Працівники, які виконують роботи з експлуатації,
обслуговування, налагодження та ремонту ЕОМ, згідно зі статтею 10
Закону України "Про охорону праці" ( 2694-12 ) забезпечуються
належними засобами індивідуального захисту відповідно до чинних
норм.
8. Обов'язки, права та відповідальність за порушення
Правил
8.1 Обов'язки та права власника та працівника визначені
чинним законодавством України та цими Правилами. 8.2 Відповідно до Закону України "Про охорону праці" власник: - на підставі цих Правил, інших нормативно-правових актів про
охорону праці, примірних інструкцій, інструкцій з експлуатації
обладнання розробляє та затверджує інструкції з охорони праці за
професіями або на окремі види робіт з урахуванням фактичних умов
проведення робіт, технології, наявності обладнання й інструменту,
засобів захисту та рівня підготовки виконавців, проводить
відповідне навчання та інструктажі з працівниками; - вживає необхідних заходів з тим, щоб робочі місця та засоби
виробництва протягом всього часу їх використання підтримувались у
справному та безпечному стані, а виявлені недоліки, що впливають
на охорону праці та захист здоров'я працівників, були своєчасно
усунуті; - відповідно до Порядку проведення атестації робочих місць за
умовами праці ( 442-92-п ) проводить атестацію робочих місць для
оцінки умов праці. На підставі аналізу проведеної атестації вживає
заходів для унеможливлення виникнення небезпечних та шкідливих
факторів; - організовує роботу працівника таким чином, щоб повсякденна
робота з відеотерміналом регулярно переривалась паузами або іншими
видами діяльності, що знижують навантаження, обумовлене роботою з
відеотерміналом, відповідно до вимог розділу 6 даних Правил; - організовує проведення обстеження зору працівника окулістом
не за кошти працівника перед початком роботи з відеотерміналом,
потім періодично відповідно до ДСанПіН 3.3.2-007-98, а також при
виникненні скарг на погіршення зору. Безкоштовно надає індивідуальні окуляри коригування зору
відповідно до умов роботи з відеотерміналом, якщо результати
обстеження показали, що вони є необхідними; - забезпечує даними Правилами підприємство, керівників служб
та структурних підрозділів, безпосередніх керівників робіт, робочі
місця яких обладнані відеотерміналами та ЕОМ, та/або які виконують
обслуговування, ремонт та налагодження комп'ютерної техніки. 8.3 Працівник має право: - на відповідне дослідження очей та зору особою відповідної
кваліфікації при виникненні скарг на погіршення зору, яке може
бути наслідком роботи на відеотерміналі; - на одержання за рахунок роботодавця індивідуальних засобів
коригування зору відповідно до умов роботи за відеотерміналом,
якщо результати досліджень показали, що вони є необхідними; - на інформацію про всі важливі питання його здоров'я та
безпеки, пов'язані з перебуванням за робочим місцем, а також про
заходи, що вживаються на виконання вимог цих Правил. 8.4 Відповідно до Закону України "Про охорону праці"
( 2694-12 ) працівник зобов'язаний: - знати та виконувати вимоги нормативно-правових актів про
охорону праці, даних Правил, інструкцій з охорони праці,
інструкцій щодо експлуатації застосовуваного обладнання, правила
поводження з устаткуванням, інструментом та іншими засобами
виробництва; - використовувати засоби колективного та індивідуального
захисту; - додержуватись зобов'язань з охорони праці, передбачених
колективним договором (угодою, трудовим договором) та правилами
внутрішнього трудового розпорядку підприємства, проходити в
установленому порядку попередні та періодичні медичні огляди; - негайно повідомляти власника або безпосереднього керівника
робіт про кожну виявлену серйозну та безпосередню небезпеку, про
будь-яке пошкодження захисних пристроїв та засобів захисту, про
несправності устаткування, інструменту та інших засобів
виробництва; - не відключати захисні пристрої, не проводити самовільних
змін конструкції і складу устаткування або його технічного
налагоджування. 8.5 Власники, керівники служб та структурних підрозділів,
безпосередні керівники робіт та інші посадові особи підприємств,
фізичні особи, що займаються підприємницькою діяльністю з правом
найму робочої сили, працівники несуть відповідальність за
виконання вимог даних Правил у межах покладених на них завдань та
функціональних обов'язків згідно з чинним законодавством. 8.6 За безпечність експлуатації, обслуговування, ремонту та
налагодження ЕОМ, а також за відповідність обладнання, виробничих
приміщень, робочих місць даним Правилам відповідає власник. 8.7 Особи, винні в порушенні цих Правил, несуть
дисциплінарну, адміністративну, матеріальну або кримінальну
відповідальність згідно з чинним законодавством.
Начальник Управління по нагляду
в машинобудуванні, транспорті та
у зв'язку Комітету по нагляду за
охороною праці України С.А.Полянський



вгору